COVID-19 uderzył w nas wszystkich z ogromną siłą, wywracając świat do góry nogami, zmieniając nasze codzienne życie diametralnie, zmuszając nas do spędzania czasu w zamknięciu. Nowe okoliczności dotyczące ograniczeń w poruszaniu się, dystansu społecznego, spędzania większości czasu w domu zmuszają do przemyśleń i refleksji nad tym, co tak naprawdę jest w życiu ważne.
Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że kiedy ludzie pozostają w domu, planeta korzysta. W koronawirusie nie ma nic dobrego, ale wraz z ograniczeniem podróżowania i zablokowaniem niektórych krajów, staliśmy się świadkami tego, co dzieje się z Ziemią, gdy jesteśmy w dużej mierze nieobecni.
W kwietniu 2020 obchodziliśmy 50. rocznicę Dnia Ziemi. W tę okrągłą rocznicę, apeluję o odbudowę naszego przemysłu i stworzenie “Nowego Jutra” zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, oferując produkty i usługi, które są dobre dla nas, ale również dla Ziemi.
Eksperci z Digital University zidentyfikowali szereg trendów społecznych, które w okresie pandemii nabrały nowego znaczenia i które będą miały największy wpływ na nasze życie i biznesy, które prowadzimy. Znajdują się wśród nich dwa, na które chciałabym zwrócić szczególna uwagę. Są to: „zdrowy tryb życia” oraz „odbudowa środowiska”.
We want to be better travelers, better people, to jeden z wniosków kwietniowego webinaru ICCA z serii “Knowlegde Exchange”, podczas którego 150 osób z całego świata dyskutowało o tym, jak będzie wyglądał nasz świat w przyszłości. Ważne jest dla nas zdrowie fizyczne i dlatego chcemy prowadzić zdrowy tryb życia, jedząc np. mniej mięsa i uprawiając sport, ale także zdrowie psychiczne, chcemy się po prostu dobrze czuć. Nasze „wellbeing”, samopoczucie, jak traktujemy siebie i jak dbamy o środowisko wokół nas. Będziemy zużywali mniej wody, mniej elektryczności, segregowali śmieci, korzystali z lokalnych dostawców, chcemy być dobrzy dla siebie, ale także dla Ziemi i właśnie dzięki temu dobrze się czuć.
Chcemy również organizować i brać udział w zrównoważonych wydarzeniach, czyli takich, które mają pozytywne skutki gospodarcze, środowiskowe i społeczne. Positive Impact Events, międzynarodowa inicjatywa, do której ostatnio się przyłączyłam w roli Ambasadora, aby pomóc realizować wizję branży zrównoważonych wydarzeń, zdefiniowała 10 najlepszych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego spotkań w obszarach energii odnawialnej, marnowania żywności, diety bogatej w rośliny, transporcie, oświetleniu ledowym, bioplastiku, recyclingu, kompostowaniu, telekonferencjach i recyclingu papieru. Proste i sprawdzone sposoby.
W niecałe sześć tygodni globalny przemysł turystyczny i wydarzenia załamały się. Ponad jedna trzecia światowej populacji jest poddawana kwarantannie, a setki centrów kongresowych i hoteli na całym świecie przekształcane są w szpitale polowe. W tym czasie większość z nas przeżywała gigantyczną przejażdżkę kolejką górską z powodu wstrząsów osobistych i biznesowych oraz ogarniającej nas niepewności.
Przemysł spotkań płonie i w związku z tym jesteśmy zmuszeni wkroczyć w nowy świat, który trzeba stworzyć. Ta „nowa normalność” to czas szybkich zmian, innowacji i kreatywności. To sprawdzian jak najlepiej wspieramy się nawzajem, jak tworzymy nowe źródła dochodów, jak najlepiej organizujemy nasze wydarzenia online, jakich technologii powinniśmy używać i jak zachować zdrowie psychiczne podczas pracy w domu.
Kryzys daje nam szansę, aby odbudować prężną gospodarkę turystyczną, a w niej zrównoważone wydarzenia. Branżę, która generuje miejsca pracy i zapewnia dobrobyt sprzyjający włączeniu społecznemu. Prężny i kwitnący przemysł, który rozwija się w zgodzie z naturą i respektując jej granice, a nie przeciwko niej.
Nie będzie to proste. Od lat mówimy w Polsce o zrównoważonym rozwoju, ale osobiście czuję, że w porównaniu z innymi europejskimi krajami, pozostajemy daleko w tyle. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę z tego, szczególnie teraz, w okresie pandemii, jak jest to ważne. Może warto zacząć od edukacji branży jak wykorzystywać ideę wellbeingu i zrównoważonego rozwoju w naszych firmach i wydarzeniach. Następnie certyfikować i nadawać tytuł “Green Companies” i “Green Meetings”, wykorzystując sprawdzone know how inicjatyw takich jak wspomniana wcześniej Positive Impact Events?
Ktoś powie, że jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Wielu z nas “gasi teraz własne pożary”. Zmienia swoje organizacje, walczy o przetrwanie i dokonuje radykalnych cięć budżetu i personelu. Nadszedł czas na empatię w stosunku do sytuacji i życzliwość dla innych. Ale to też czas, aby być skupionym i odważnym. Powinniśmy wykorzystać tę okazję na stworzenie nowego, bardziej odpornego, zdrowego, równego społeczeństwa, które żyje w równowadze z naturą i tworzy eventy przyjazne dla środowiska.
Autor: Anna Górska – Doradca Zarządu Symposium Cracoviense/Business Development Director EXPO XXI Warszawa/Wiceprezes Zarządu SKKP ds. Współpracy Międzynarodowej/Ambasador Positive Impact Events