Neurolobiologia i spotkania online
Jednym z głównych celów udziału w wydarzeniach jest uczenie się nowych rzeczy. Inne to nawiązywanie nowych kontaktów, poznanie innowacyjnych rozwiązań problemów, dzielenie się doświadczeniami. Jat to osiągnąć w przestrzeni wirtualnej?
Jak zaprojektować spotkania online, aby sprostać oczekiwaniom uczestników, utrzymać ich uwagę i stymulować ich zaangażowanie? doDo pomocy nadciąga neurobiologia. MCI Group podaje 6 opartych na neurobiologii wskazówek, dotyczących projektowania angażujących doświadczeń wirtualnych.
1. Podziel zawartość na małe kawałki
Chunking (kruszenie, fragmentacja) to koncepcja warta zapamiętania. Liczba informacji, które człowiek może świadomie przetworzyć, wynosi od siedmiu do dwóch. Tak jak próba podniesienia zbyt wielu rzeczy na raz może spowodować, że coś upuścisz, tak samo wymaganie od uczestników uchwycenia zbyt wielu pojęć na raz może spowodować, że „upuszczą” te informacje.
Technika kruszenia umożliwia mózgowi skuteczniejsze trawienie i przyswajanie treści, co znacznie ułatwia integrację z pamięcią długotrwałą.
2. Wprowadź zmianę
Powszechnie przyjmuje się, że podczas sesji F2F uwaga jest najwyższa w ciągu pierwszych 10 do 12 minut, a następnie spada, gdy uczestnik zmęczony jest koncentrowaniem się lub rozprasza się. W sesjach online czas skupienia może trwać od 3 do 4 minut. Jednak badania pokazują, że uwaga jest większa, gdy mówca wprowadza coś nowego lub innego, na przykład element humoru lub pomoc wizualną, łamiąc w ten sposób przewidywalne zachowanie. Ten element zmiany, najlepiej zawierający jakąś funkcję interaktywną, jest niezbędny w środowisku wirtualnym.
3. Zwiększ adekwatność uczenia się
Adekwatność sesji powinna stać się oczywista w ciągu pierwszych pięciu minut, pokazując uczestnikom, że rozwiąże ich problem. Dzieje się tak, ponieważ trafność odgrywa kluczową rolę w poznawaniu. Kiedy informacja jest postrzegana jako istotna dla uczestnika, wysiłki poznawcze znacznie się zwiększają, prowadząc do dużo lepszych efektów.
4. Efekt odstępu
W 1885 roku psycholog Hermann Ebbinghaus odkrył, że ludzie zapominają aż 80% materiału, którego nauczyli się w ciągu 24 godzin. To odkrycie doprowadziło do tak zwanej „krzywej zapominania” (forgetting curve). W przeciwieństwie do intensywnego uczenia się, uczenie się, które ma miejsce przez dłuższy czas, daje mózgowi wystarczająco dużo „przestrzeni” na przyswajanie nowych faktów.
Uczestnicy odniosą większy sukces, kiedy materiał będzie rozłożony w czasie i powtórzony zamiast przekazywany im jednorazowo „w dużej dawce”.
5. Stwórz doświadczenie multisensoryczne
Ludzie uczą się najlepiej, kiedy wszystkie zmysły są zaangażowane i kiedy ich wyobraźnia jest najbardziej aktywna. Eksperci potwierdzają, że sesje wykorzystujące dwa lub więcej zmysłów są bardziej efektywne niż sesje wykorzystujące tylko jeden.
Pomóż uczestnikom online stworzyć mocne i trwałe wspomnienia, sprawiając, że wyobrażają sobie kolory, słyszą dźwięki i doświadczają emocji. Korzystając z kreatywnego projektowania wirtualnych wydarzeń, rozważ czynności, które wymagają ruchu, angażują kubki smakowe, a nawet zmysł węchu.
6. Wyzwalaj właściwe emocje
Uczenie się nie jest tylko refleksyjne - jest też emocjonalne. Badacze potwierdzili, jak emocje wpływają na procesy psychiczne.
Mówiąc prościej - dorośli będą się uczyć i angażować, jeśli im na tym zależy. Będą uważać, jeśli poczują się zachęceni. Nawiążą nowe relacje, jeśli poczują się mile widziani. Dlatego emocje są zbyt zakorzenione w procesie uczenia się, aby je ignorować jako ważny czynnik procesu edukacji. Wyzwalanie właściwych emocji może pomóc uczestnikom lepiej się uczyć i zwiększyć ogólne zaangażowanie podczas sesji.
Autor: Anna Górska